Friday, November 29, 2013

CUTI-CUTI MALAYSIA:SABAH(FISH SPA+PORING HOT SPRING) PART 1

..ASSALAMULAIKUM..

Ok..lama tak update...tak ada benda nak update so i just stay away from my blog..tapi kali ini ada yang nak di update..baru balik dari Sabah bah...hehe..memang best..banyak aktiviti boleh buat..tapi tak dapat daki gunung kinabalu..ceh..cakap macam berani je..padahal gayat..hehe..

dalam flight ke Sabah jumpa Mario Maurer..hero cerita Thailand, A little Thing Called Love..jumpa gambar dia je lah...hehehe..his picture looks dashingly handsome..i can't..lol

where to go in Sabah??banyak tempat-tempat menarik u olss boleh pergi..kita orang pergi dengan pakej..so someone assisted us..seriously makan memang cukup sangat..sedap pun sedap..sampai dah  tak larat nak kunyah makanan dah..makan pagi,petang,malam..aku ni pula jenis makan malam aje..tapi bab makan aku tetap jadi monster..hehehe..so sampai sana dalam pukul 5 lebih petang..solat then terus ke resort kami..sampai resort dalam pukul 8.30..dalam pukul 6 dah gelap...kat sana kan matahari terbenam awal..sampai je terus check in dan makan...dihidangkan dengan steambot..perut dah bebunyi ring ding dong dah..

ha..resort kami tu tak tau lah celah mana tapi di Ranau..bukan main jauh..jalan tak tar lagi lepastu atas bukit..tapi view kat situ sangat cantik..nampak kabus-kabus sejuk tu..memang sejuk dekat situ..

ni view time pagi ni dalam pukul 7..memang keluar bilik kemain sejuk lah hai..rasa macam kat oversea gitu..very nice place..i loike!!hehe..

ni bilik kami..kat sini ada  8 jenis bilik..yang bilik we ollss ni Kinabalu Wing..ada 2 single beds pastu extra 1 bed kot..dan yang macam biasalah  ada dekat dalam hotel..

view dari bilik kami..ha tu dia..tak tahulah tu ke Gunung Kinabalu ke apa..hehehe..bangun-bangun mamai..pastu cam sejuk je..orang cakap pun tak dengar..padahal aku yang buat pertanyaan..hehehe..banyak pelancong..tengok van pelancong tu..kebanyakkan pelancong dari Korea..hari kami sampai tak ke mana pun sebab dah malam..just relax malam tu besok pagi nak jalan-jalan..line dah lah tak ada..stress je aku..huhuhu...jadi tidur je lah lagi bagus...

ok..dah pagi!!!hehehe..bangun awal lah kat sini nak solat subuh..kalau dekat Semenanjung kau bolehlah golek-golek atas katil sampai pukul 7 ye...

morning greeting with yummy food...but somehow the taste a  lil bit bland..hehehe..tapi sedap..lol..kami tidur satu malam je dekat situ..besoknya tidur tempat lain..lagipun kang jadi ais aku dekat situ..sejuk natural..hehehe..

after check out ,first destination...tempat ikan selar ke apa..ntah..Fish Spa kot..hehe..

seperti biasa korang bolehlah rasa si ikan-ikan ni menggelikan kaki u olsss..aku seperti biasa ketakutan..lol..ketakutan kemain..geli..letak kejap,jerit kemain over..

jadi tu dia..receptionist dia..hehehe..bayar masuk aku tak ingat berapa..hehe..tapi murah je..boleh sewa selipar kalau u olls lupa nak bawa selipar..ye lah kasut mahal nak redah batu-batu..gitu..payung pun boleh sewa..kalau hujan ke..sewa dengan harga RM1..sah!dah pula..lepas tu bolehlah u olss bersesi geli-gelian dengan ikan-ikan tu*apa ayat aku ni..lol*ha..boleh bagi makan juga,beli dekat kaunter tadi juga..nak ikan datang kat u olss janganlah kat tepi sangat..mati pula ikan tu tak bernafas kau tercongok tempat cetek..jadi ke tengah sikit je..yang banyak air..

ok..bajet ayu & posing adalah kerja aku sebagai seorang blogger..bersama-sama ikan yang memandang tajam ke arahku yang anggun..hei,u olss please be careful with your eyes..ok..aku merepek..trying to look cute with pink+purple..lol..tapi ikan tak tergoda..

kanopi itu..ok..aku seperti biasa ketakutan...hehe..i gayat u olss..aku tak jalan pun sampai ke hujungnya..dok posing kat depan je..menggigil lutut den..baru jalan sikit mulut dah memekak lebih '"takut..takut..tingginya"..padahal mana ada tinggi..aku pula over lebih daripada biasa..hehehe..

next kami ke Poring Hot Spring..kat sini ramai orang must to go place maybe...ok bukan ada hot spring je..uolss dok berendam je..ada aktiviti lain juga..

so banyaklah kolam-kolam kecil hot spring untuk korang dok berendam..gambar yang aku tunjuk tu open punya..kalau malu-malu...ke nak privasi for ladies especially bolehlah sewa yang tertutup punya..RM15 satu bilik..can fit till 9 peoples tak silap aku..lepastu ada juga sedia tempat simpan barang..sewa dengan harga RM3 sebanyak mana masa kamu mahu..mungkin sekali siapa yang bawa beg lepastu nak pergilah daki bukit kat situ..lepastu ada canopy walkway.. kanopi ni..sakit jantung,darah tinggi,gayat janga nak sibuk naik..might be risk to you guys..aku tak lah naik..hei,terpengsan pula tengah kanopi..gayat wei..

tapi still korang boleh jalan-jalan lalu bukit yang agak scary juga..grrr...aku gayat lerrr..

yes,we walked here to Kebun Kupu-kupu,air terjun & Gua Kelawar..agak scary juga..better you wear sport shoes...kau pakai heels ke hape..tergolek juga kang..jalan dia bukan besar sangat..lol..mestilah pakai sport shoes..jadah pakai heels tengah hutan..itu buang tebiat namanya..macam akulah..pakai selipar wedges yang tinggi tu..haha..tapi aku dah memang expert dah guna kasut tu..sebab aku gayat..debar-debar kau..

aku jalan sampai air terjun ni je..tak mampu nak teruskan lagi jalan..takut...jadi kakak-kakak aku dengan adik-adik je teruskan pengembaraan ke gua kelawar..aku tunggulah dekat air terjun dok online walaupun tengah hutan..hehe..sebaik ada orang kat situ..tak berani aku teruskan sebab aku rasa makin atas makin curamlah..kang nak turun memang aku panggil bomba juga..kakak aku pun kata scary...

ok..itulah jalan nak ke Gua Kelawar tu..but ended up gua tu tak boleh masuk pun..hohoho...eh,boleh masuk..tapi tak digalakkan..but still sounds like you are not allow to enter it..ok..demi keselamatan jangan masuk..just take a pic and go...huhuhu..jadi nak turun ke situ..tak ada jalan lain..u olss kena patah balik jalan tadi...yelah..lagipun aku pun dah tercongak tunggu dekat situ dengan orang mana ntah..hehe..orang yang gayat macam aku tak yah lah nak mengembara nau..hahaha..nak turun pun scary juga..kepala aku pun dah pening-pening sejak naik lagi..kunyah chewing gum aku..sebab pening kepala..haha..so lepas dah turun tu..lega aku..Alhamdulillah..semua selamat..hehe..kalau aku tau scary..aku tak naik pun..hehehe.ke aku sorang je over fikir scary..hehehe...lepastu kami makan tengah hari dekat depan hot spring tu je..ada kedai makan dan kedai jual-jual souvenir..dekat situ murahlah aku rasa..bolehlah..sebab aku pergi kedai souvenir tak banyak pun..aku pergi 2 tempat je..