Friday, March 18, 2011

Over confident patut ke??..tak ada konfiden lagi lah tak patut..

..ASSALAMUALAIKUM..


ok..aku tak ada lah pro nak cakap pasal benda2 ini semua tapi juz bagi pendapat dari segi pandangan aku..huhu..orang over confident??salah ke over confident..sebenarnya over confident tu tak salah kan..mungkin sesekali orang yang over confident ini terhadap sesuatu perkara dia dah dapat jangka yang outcome dia..huhu..outcome pula kan..kira macam kesannya adalah baik,terbaik,bagus dan seangkatan dengannya..tetapi jangan lupa yang menentukan semua perkara yang berlaku adalah siapa??ALLAH..ye adik2 sekalian..(terasa aku macam tengah dalam rancangan kanak2 islamic lak..hehe)..kadang-kadang over confident juga boleh sebabkan kita lakukan kesilapan sebabnya terlampau ingin sesuatu jadi perfect

.Contohnya,dalam presentiation,mengikut pengamatan aku..wahaha..kadang2 orang yang over confident itu lah tersasul menyasul..ok..awal presentation lah buat muka kerek beb lagi2 kalau tengah dok speaking London U OLS…lagilah tengah berhabuk-habuk kan cakap tapi kerana mungkin ada sedikit rasa kerek di hati dan over confident maka tersasul lah U OLS..downtown pon boleh jadi LONTONG..ala2 aku yang agak macam tak korek telinga dengar lagu Rihanna ,what your name??..DOWNTOWN…aku nyanyi LONTONG..dah lapar benar..itu je lah perkataan aku mampu sebut..huhu..tapi setiap orang ada perspektif berbeza kan..so ape korang rasa pasal over confident ni???kalau boleh orang kata humble..huhu..
Kalau yang tak  ada konfiden..bila tengok orang macam ini dalam semua perkara mesti dalam perkara dia asyik fikir “BETUL”..”SALAH” setiap perkara dia lakukan lagi-lagi dalam pelajaran..aku tidak lah begitu confident dengan apa yang aku buat selama ini..tetapi kalau pasal  pelajaran jangan lah ada rasa tak konfiden…bila dah buat satu task..rasa macam tak yakin apa yang dibuat..tak yakin nak tunjuk task yang kita dah buat tadi dekat cikgu ke lecturer ke padahal memang kita harus tahu kesilapan kita..

kalau lah kita asyik kata ,”Ala,aku rasa aku tak boleh buat ah”..cuba kata..”Ok,aku try”..pastu..“Ala,kita buat salah”,”kita buat ntah apa-apa”..jadinya bila nak betul??itu kan macam kita tak yakin dengan jawapan yang kita dah buat..ngee~~aku pantang dowh..kalau orang cakap macam itu..hehe..bukanlah bagi aku…itu semua hasil apa yang dah di collect dalam otak korang..apa salahnya yakin dengan jawapan sendiri…sebabnya selepas mengadakan sesi perbincangan dengan ahli mesyuarat tingkap aku begitulah..kadang2 mereka sendiri tidak yakin apa yang diberi mereka..memanglah tidak mengharuskan 100%betul apa yang diberikan..cumanya biarlah ada sedikit konfiden dari tidak ada..sebabnya kadang2 orang yang tidak konfiden ini pun jenis yang bergantung pada orang  lain..sedangkan kita tahu yang  sepanjang hidup kita bukan bergantung pada orang..jadi adakanlah rasa konfiden itu dalam diri kita…ok u ols!!.hehe..


corat-coret:update pon akhirnya..panjang pula..haha..sorry lah ye..



4 comments:

Qib said...

ak suke over konfiden
kluxdapat, terus terkeduuu. hahah

-Azni Zuhaini- said...

kdang2 over confident pon ssh kan.

izyan said...

@PinQibhehehe...cmtu pulak ye :)

izyan said...

@noni
yup..tp x de konfiden x leh jugak..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...